Przewóz różnych rzeczy i materiałów odbywa się za pomocą rozmaitych środków transportu. Najszerzej wykorzystywane są tutaj ciężarówki, zarówno tzw. solówki jak i pojazdy z przyczepą lub ciągniki siodłowe z naczepą. Te ostatnie są ponadto wykorzystywane do tak zwanego transportu ponadgabarytowego. Sprawdzamy w jaki sposób odbywają się tego rodzaju przejazdy, jakie mogą wystąpić niebezpieczeństwa i jak organizatorzy sobie z nimi radzą.

W porze nocnej

transport ponadgabarytowy

Zapewne zastanawiamy się czy widzieliśmy kiedyś przewóz jakichś ładunków ponadgabarytowych. Jeśli nie jeździmy nocą, to raczej nie mieliśmy wielkich szans. To właśnie wtedy bowiem organizuje się tego rodzaju przejazdy. Wynika to z tego, że ładunek często jest bardzo szeroki, przez co ciężarówka korzysta przez cały czas z dwóch pasów ruchu. W normalnym ruchu doprowadziłoby to nie tylko do kompletnego zakorkowania danej drogi, ale mogło także doprowadzić do różnego rodzaju niebezpiecznych sytuacji. Wobec powyższego transport ponadgabarytowy prowadzi się niemal wyłącznie w późnych godzinach nocnych, zazwyczaj między 23 a 5 rano. Jeśli w czasie przejazdu trzeba zamknąć jakąś ulicę całkowicie, również nie jest to wielką przeszkodą, ponieważ niewielki nocny ruch można łatwo przekierować na inne drogi.

Przejazd z pilotem

Gdy przejazd ma miejsce na drodze, która nie jest całkowicie zamknięta dla ruchu, najczęściej przed głównym pojazdem jedzie tak zwany pilot. Jest to samochód osobowy lub dostawczy, mający na dachu zamontowane żółte lub pomarańczowe koguty, oraz wyraźny i widoczny napis "PILOT". Jego zadaniem jest swoiste torowanie drogi dla ciężarówki z ładunkiem, często także informowanie kierowcy o ewentualnych niebezpieczeństwach poprzez łączność CB, krótkofalową lub telefoniczną. Dzięki pilotom transport ponadgabarytowy jest znacznie bezpieczniejszy, zarówno dla kierowców biorących w nim udział jak również dla innych uczestników ruchu. Jazda staje się też bardziej płynna, ponieważ pojazd pilota "udrażnia" uprzednio drogę. Ma to znacznie przy bardzo ciężkich ładunkach, ważących sporo powyżej 40 ton, ponieważ zestaw z czymś takim trudno jest wyhamować jak również rozpędzić. Podsumowując, transport ponadgabarytowy nie jest łatwy i dlatego prowadzi się go najczęściej porą nocną, a także angażuje samochód pilota, by zapewnić większe bezpieczeństwo. Wcześniej trzeba też bardzo dobrze zaplanować trasę i oczywiście zgłosić przejazd zarządcy drogi, który może podjąć decyzję o jej zamknięciu na ten czas. Dopiero po takim przygotowaniu można ruszać w trasę.